Zo bouw je sneller spieren op

spieren en eiwitten

Wist jij dat je spieren zich in twee maanden tijd volledig vernieuwen?

Kijk naar de spieren in je rechter onderarm. Voel er even aan.

Die spieren die je nu voelt zijn over twee maanden volledig vernieuwd.

Hoe sterk of slap die spieren zijn heeft voornamelijk met twee dingen te maken; wat je eet en de mate waarop je de spieren belast.

Je lichaam is constant bezig om spierweefsel af te breken en weer opnieuw aan te maken. Per dag wordt er zo'n één tot twee procent van al je spieren vervangen door nieuw spierweefsel. Na ongeveer twee maanden besta je dus uit compleet nieuwe spieren en dat gaat je hele leven lang zo door. Daarom is het zo belangrijk dat je je spieren goed in stand houdt.

eiwit

Eiwitten zijn de bouwstenen voor je spieren.

Zonder voldoende eiwitten kunnen je spieren niet groeien. Maar wat ook belangrijk is, is de soort eiwitten, wanneer je die eet, en je bewegingspatroon.

Zo worden eiwitten uit gemalen vlees (zoals gehakt) beter opgenomen in spieren dan eiwitten uit een biefstuk. En ook van zogenoemde 'snelle' eiwitten (zoals wei-eiwit) wordt meer opgenomen in de spieren dan van 'langzame' eiwitten (zoals caseïne). Naast dat deze eiwitten sneller worden verteerd, wordt er ook meer van gebruikt in spierweefsel.

Maar we kunnen nog meer doen om de spieren op te bouwen.

Voldoende beweging is belangrijk voor een goed gestel.

Dat wist je vast wel. Maar beweging heeft ook invloed op de opname van eiwitten. Wanneer er vóór de maaltijd een fysieke inspanning wordt geleverd, dan zal er meer eiwit om worden gezet in spierweefsel. Dat kan oplopen tot ongeveer twintig procent. Zou je bijvoorbeeld voor het eten lopend boodschappen doen en daarna een maaltijd met voldoende eiwitten eten, dan zou de opname van eiwitten veel hoger zijn.

Conclusie: eet gezond en gevarieerd met voldoende eiwitten, kauw goed en zorg voor voldoende beweging en krachttraining.

Recept gevulde eiwit omelet

gevulde eiwit omelet