Eet pannenkoeken wanneer je maar wil.

pannenkoeken zijn gezond

Pannenkoeken zijn gezond.

Tenminste…als je ze met de juiste ingrediënten maakt.

Van oorsprong worden pannenkoeken van witte bloem gemaakt. Ze worden vaak in boter of margarine gebakken en vervolgens gaat er stroop of poedersuiker overheen. Dit maakt dat de traditionele pannenkoek ongezond is en het bevat geen hoogwaardige voedingsstoffen (gezonde koolhydraten, eiwitten, vetten, en vezels).

Maar dat kan anders.

Het enige wat je hoeft te doen is de ingredienten van de traditionele pannenkoek vervangen met hoogwaardige (gezonde) ingredienten en voila. Je hebt een gezonde, voedzame, pannenkoek die ook nog heerlijk smaakt.

Wil je zelf aan de slag gaan en een gezonde pannenkoek maken?

Pannenkoeken

Eventueel glutenvrij
Wil je glutenvrij pannenkoeken maken dan gebruik je havermeel in plaats van volkorenmeel.
Voorbereidingstijd 5 min
Bereidingstijd 10 min
Totale tijd 15 min
Gang Lunch, Ontbijt
Porties 1
calorieën 350 kcal

Ingrediënten
  

  • 1,5 portie (40) gr) volkoren- of (glutenvrij)havermoutmeel (havermoutmeel kun je kant en klaar kopen of een koffiemolen gebruiken om havermoutvlokken fijn te malen)
  • ½ tl baksoda (alleen als je havermeel gebruikt)
  • 1 ei
  • 0.5 portie ( 100gr) melk of plantaardige variant
  • snufje zout
  • 1 a 1.5 portie (10 - 15gr) olijfolie géén extra vierge

Instructies
 

  • Mix de droge ingredienten goed door elkaar en voeg beetje bij beetje de melk toe. Meng tot het een smeuïg geheel wordt.
  • Verhit de pan en voeg voldoende olie toe om de bodem in te vetten.
  • Giet het beslag in de pan en verdeel goed over de bodem. Bak totdat het gaar en licht bruin is.
  • Draai om en bak de andere kant licht bruin.
    Variatie:
    Deze pannenkoeken kun je hartig maken met kaas, gerookte zalm en/of roerbak groenten maar je kunt ze ook zoet maken met fruit en ongezoete room, yoghurt of kwark.
    TIP
    - Een stukje feta, een handje spinazie en een plakje gerookte zalm en versgemalen peper. Meng de spinazie door de pannekoekmix met een blender.
    - Maak van diverse fruit een salade, verwam eventueel in de pan en verdeel op je pannenkoek.

Nutrition

Calories: 350kcal